Jak szczur okazuje uczucia, a człowiekowi wszystko jedno?

Szczur jest wrażliwą istotą o bardzo emocjonalnym życiu, a my poddajemy go największym okrucieństwom. Jak szczur okazuje nam uczucia? Dlaczego, go krzywdzimy?

Pod koniec lat dziewięćdziesiątych Jaak Panksepp, ojciec afektywnej neurobiologii, odkrył, że szczury się śmieją. Fakt ten pozostał ukryty, ponieważ szczury śmieją się w ultradźwiękowych tonach, których nie słyszymy.

Panksepp i jego zespół zaczęli systematycznie badać to zjawisko poprzez łaskotanie szczurów i mierzenie ich reakcji. Stwierdzili, że wokalizacje szczurów zwiększyły się ponad dwukrotnie podczas łaskotek, a szczury podchodziły do nich częściej w celu zabawy towarzyskiej. Szczury dobrze się bawiły (tak piszą), ale odkrycie spotkało się ze sprzeciwem środowiska naukowego. Świat nie był gotowy na śmiejące się szczury.

To odkrycie było szczytem góry lodowej

Szczury są zdolne do przeżycia wspomnień z przeszłości i myślowego planowania trasy, którą będą później podążać. Wymieniają się towarami, rozumieją nie tylko to, że są winne przysługę innemu szczurowi, ale także to, że przysługa może być spłacona w innej walucie.

Pomimo tego, że mają o wiele prostsze umysły niż ludzie, istnieją pewne zadania związane z nauką, w których prawdopodobnie przewyższają Cię. Szczurów można nauczyć wymagających poznawczo umiejętności, takich jak prowadzenie pojazdu w celu osiągnięcia pożądanego celu, zabawa w chowanego z człowiekiem i używanie odpowiedniego narzędzia, aby uzyskać dostęp do jedzenia poza zasięgiem.

Najbardziej nieoczekiwanym odkryciem było jednak to, że szczury są zdolne do empatii. Od lat 50-tych i 60-tych badania behawioralne konsekwentnie pokazują, że szczury są dalekie od egoistycznych, egocentrycznych stworzeń, które sugeruje ich popularny obraz.

Wszystko zaczęło się od badania, w którym szczury odmówiły naciśnięcia dźwigni w celu uzyskania żywności, gdy ta dźwignia również miała skrzywdzić innego szczura w sąsiedniej klatce.

Szczury wolą głodować niż krzywdzić bliskich

Szczury wolą głodować niż być świadkami cierpienia innych szczurów. Dalsze badania wykazują, że szczury będą naciskać dźwignię, aby opuścić szczura, który został zawieszony na uprzęży; że odmówią wejścia na ścieżkę w labiryncie, jeśli spowoduje to wstrząs dostarczony innemu szczurowi; i że szczury, które same doświadczały szoku (wstrząsu), były mniej prawdopodobne, aby pozwolić innym szczurom doświadczyć tego samego. Szczury dbają o siebie nawzajem.

Ale odkrycie szczurzej empatii spotkało się również z niedowierzaniem. Jak szczur może być empatyczny? Na pewno coś musiało być nie tak z eksperymentalnymi procedurami. Więc program badań nad empatią szczurów zniknął na jakieś 50 lat. Świat nie był wcale gotowy na empatię niż na śmiejące się szczury.

Jak szczur okazuje uczucia

W 2011 roku powróciła kwestia empatii szczurów, gdy grupa naukowców odkryła, że szczury uwolnią inne szczury uwięzione wewnątrz tuby. Nie chodziło o to, że były tylko ciekawskie lub chciały się bawić: gdyby tuba była pusta, lub zawierała szczura zabawkę, miałyby tendencję do ignorowania go.

Podobają Ci się moje wpisy? Zostań moją patronką: https://patronite.pl/hodowlaslow

Szczury, według tych naukowców, nie działały z troski o drugiego, a z czystego egoizmu. Czego jeszcze można było się spodziewać po szczurze?

Przez to jedno doświadczenie szczury znalazły się w fatalnej sytuacji, zaczęto badać, jak szczury będą zachowywały się w innych szkodliwych dla nich warunkach i czy narażone na krzywdę, będą nadal chciały pomagać innym.

I tak oto wiemy, że szczury chętniej i szybciej pomagają tonącemu towarzyszowi, gdy same doświadczyły czegoś podobnego. Szczury pomagają innym szczurom, nawet gdy wiedzą, że mogą się same uwolnić, co w przypadku gatunku ludzkiego nie jest już tak oczywiste.

Silna empatia szczurów

To świadczy o silnej empatii szczurów. Oprócz tych danych pokazujących, że szczury są inteligentnymi i empatycznymi istotami, wiemy teraz, że są one w stanie dowiedzieć się, które szczury naprawdę potrzebują jedzenia za pomocą samych wskazówek zapachowych i dać tym szczurom więcej pokarmu, można o tym przeczytać w badaniach tu

Naukowcy są chętni do kolejnych badań, polegających na krzywdzeniu szczurów w imię nauki, bo są dla nich tanimi, jednorazowymi narzędziami badawczymi.

Naukowcy manipulują teraz empatią szczurów w celu znalezienia sposobów leczenia ludzkich psychopatologii. Poddaje się je zabiegom wyłączającym czasowo zdolności empatyczne.

W innych przypadkach szkoda jest trwała. Szczury oddziela się od matek po urodzeniu i wychowuje w izolacji społecznej. W niektórych badaniach pewne obszary mózgu celowo się uszkadza, by stworzyć populację szczurów chorych psychicznie i cierpiących emocjonalnie.

Wyraźnym celem tych badań jest stworzenie populacji szczurów chorych psychicznie, traumatycznych, cierpiących emocjonalnie.

Niektórzy, na przykład, próbują objąć logiką samoobrony eksperymenty medyczne na zwierzętach, tłumacząc, że chodzi o działania mogące doprowadzić do wyleczenia chorób śmiertelnych, w związku z czym należy je traktować jako przypadki typu ”zabij lub giń” – Zoopolis, Sue Donaldson, Will Kymlicka

Tak podobne do ludzi, że możemy krzywdzić je bardziej?

Logika tych badań jest absurdalna: szczury są nam na tyle bliskie, że mogą służyć jako wzorce dla psychopatologii człowieka, ale na tyle dalekie, że pozostają poza troską etyczną?

W rzeczywistości, ich wykorzystanie w laboratoriach wzrasta, ponieważ szczury laboratoryjne nie są uważane za zwierzęta zasługujące na ochronę, nie ma oficjalnych statystyk dotyczących liczby szczurów wykorzystywanych w USA. Szacuje się, że w samych Stanach Zjednoczonych wykorzystuje się od 11 do 100 milionów sztuk, przy czym prawie wszystkie z nich są zabijane po zakończeniu ich przydatności.

Dlaczego szczury nie zasługują na prawa takie same, jak naczelne?

W historii mamy wiele przykładów podobnych testów na naczelnych, jednak obchodzenie się z nimi dziś jest zupełnie różne od tego, co robi się ze szczurami, no ale małpy, szympansy są bardziej podobne do ludzi, rozwiązują zagadki, są empatyczne ( szczury także), jednak dziś większość ludzi w szczurach widzi szkodnika, brudnego bezwartościowego gryzonia, którego próbujemy się na wszelkie sposoby pozbyć.

Obecność szczurów jest synonimem brudu, choroby, obrzydzenia.

Szczury potrzebują swojego ambasadora praw, tak samo jak szympansy potrzebowały Jane Goodal, a goryle Diane Fossey. Dzięki ich uparciu w walce o prawa tych zwierząt ukazywaniu fascynującego ich życia zupełnie inaczej zaczęliśmy postrzegać naczelne.

Gdy jednak dowiadujemy się więcej o szczurach, zamiast zmieniać sposób ich traktowania, nauka powtarza błędy popełniane w pierwszych dniach badań na naczelnych.

Przeczytaj także:

Chociaż swobodne wykorzystywanie szczurów w badaniach może być mniej kontrowersyjne etycznie niż wykorzystywanie zwierząt z rzędu naczelnych – zważywszy na względny brak ambasadorów szczurów – nie jest ono bardziej etycznie uzasadnione.

I na koniec, zastanawia mnie to, czy gdyby nie te okrutne badania, byśmy wiedzieli tyle o szczurach i innych zwierzętach? Zapewne nie, zapewne wiele zwierząt musiało wycierpieć potwornych krzywd, by człowiek uświadomił, udowodnił nam, że dane gatunki są nam tak bliskie, odczuwają coś w rodzaju bólu, są świadome, inteligentne i empatyczne, co jest bardzo smutnym doświadczeniem, z drugiej strony o ośmiornicach dowiadujemy się sporo z podglądania ich w środowisku naturalnym, bez wyrządzania im krzywdy, przynajmniej wynikało tak z opisów autora książki Inne umysły Petera Godfreya-Smitha.

Istnieje wszak, cały szereg technologii i odkryć medycznych, do których nie mamy obecnie dostępu, ponieważ sprzeciwiamy się prowadzeniu inwazyjnych eksperymentów na ludziach. Trudno byłoby przecenić odkrycia, których mogłaby dokonać nauka medyczna, gdyby zamiast eksperymentować na niedoskonałych zwierzęcych dublerach, wolno było badaczom wykorzystywać do eksperymentów ludzi.- Zoopolis, Sue Donaldson, Will Kymlicka

Już raz popełniliśmy błąd etyczny przy badaniach na naczelnych, ale po uświadomieniu sobie tego błędu, powinniśmy przygotować się lepiej na pojawienie się problemu w przypadkach szczurów.

Żadne zwierzę nie zasługuje na cierpienie nawet w imię ochrony zdrowia człowieka, teraz wiedząc tak wiele o odczuwaniu zwierząt, ich świadomości, inteligencji i empatii, powinniśmy z większym uporem dążyć do zapewnienia im podstawowych praw.

Jest to wielce skomplikowany proces, ponieważ musielibyśmy rozważyć prawa wszystkich zwierząt, łącznie z domowymi, co mogłoby zakończyć się w najskrajniejszym przypadku zakazem ich posiadania, ale możemy wpłynąć choćby na lżejszą dla nich śmierć (w przypadku szczurów doświadczalnych).

Inną kwestią jest to, że nawet jeżeli nie wiemy, czy dana istota doświadcza czegoś w rodzaju bólu, to kim my jesteśmy, aby w jakikolwiek sposób ją wykorzystywać?

Interesujesz się ciekawostkami z życia zwierząt? Dołącz do grupy na Facebooku: Książki o zwierzętach, etyce i człowieczeństwie


Tekst jest tłumaczeniem tego źródła z moimi komentarzami: https://aeon.co/essays/why-dont-rats-get-the-same-ethical-protections-as-primates?fbclid=IwAR1DJuCkquOOBgDnKYs5qATeY5vYVtCQcAciQfkoVAJVU13mMhYRZTz4J00
Photo by freestocks on Unsplash
Rys: Pani Krysia

Agnieszka
Agnieszka

W wolnych chwilach rozmyślam jak zmienić świat na lepszy, poszukując magii człowieczeństwa. Uwielbiam czytać książki i prowadzić działania na rzecz zwierząt. Nie potrafię zupełnie pisać o sobie, wolę o innych.

Artykuły: 272

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.